Vanligt ställda frågor
Här hittar du svaren på de frågor vi ofta får. Om du inte hittar svaren du behöver nedan, vänligen kontakta oss.
De mest populära frågorna
Du kan ändra din leveransadress från “Ditt konto” under “Leveransinformation”. Alternativet kommer inte att vara tillgängligt om du har skulder eller krediter på ditt konto, en leverans på väg eller en paus i dina beställningar. I dessa fall kommer “Ditt konto” att hänvisa dig till att skicka ett meddelande till oss på mail.
Vi missar väldigt sällan en leverans, så få inte panik om det är lite senare än vanligt. Om det är mycket sent, vänligen ring oss. Vi tar reda på vad som har hänt och försöker rätta till det så fort vi kan.
Beställning
- För leverans tisdag fm/em beställ senast fredag kl.15
- För leverans torsdag fm/em beställ senast tisdag kl.15
- För leverans fredag em beställ senast onsdag kl.15
Ändringar angående innehållet i din order. Ja, vi kan absolut hjälpa dig med att ta bort varor på din order innan tidsfristen. Ring bara till oss på tlf: +46 76 007 56 07, så hjälper vi dig.
Vi kan tyvärr inte hjälpa till med att lägga till extra varor i din order, på grund av GDPR regler. Men om du har beställt under ett kundkonto, så kan du göra en tilläggsorder i en redan befintlig order. Systemet kommer automatiskt att registrera ytterligare leveranser till samma person och adress, och därför endast lägga på fraktavgift på den ena. – Detta gäller självklart endast innan deadline.
Om du beställer som gäst – utan ett kundkonto på hemsidan – kan du fortfarande göra en tilläggsorder utan att betala dubbel frakt. Kontakta oss genom att antingen ringa eller skicka ett mail; vårt kundservice-team är redo att hjälpa dig.
Alla beställningar som läggs innanför samma cykel till samma adress kommer att bli levererade tillsammans.
Deadline för beställningar/ändringar/avbeställningar:
Tidsfristen för leveranser:
- För leverans tisdag fm/em beställ senast fredag kl.15
- För leverans torsdag fm/em beställ senast tisdag kl.15
- För leverans fredag em beställ senast onsdag kl.15
Deadline för adressändringar:
Tidsfrist för leverans onsdag: Onsdag kl. 24.00 veckan innan.
Alla beställningar placerade inom samma cykel till samma adress kommer att levereras tillsammans. Du kan göra en ny beställning med de nya artiklarna du vill lägga till, så läggs dessa till i din befintliga beställning.
Om du beställer via samma användare registrerar systemet två leveranser till samma person men tar endast ut fraktavgift för en av dem (fri leverans över 1500kr).
Om du beställer som “gäst” – utan en användare på hemsidan – kan du ändå få in båda beställningarna utan att betala dubbel frakt. Kontakta oss antingen via telefon eller e-post.
Absolut så fungerar det. Vid kassan kan du välja mellan olika leveransdagar.
Om du inte kan se någon orderbekräftelse – kika gärna i din skräppost först. Om den inte heller är där kan det bero på två saker – Antingen har din order inte gått igenom eller så har du skrivit in en felaktig mailadress. Kontakta oss gärna på vår mail eller ring oss så hjälper vi dig. Våra kontakt uppgifter hittar du under fliken “Hjälp”
Ångerrätt
Det finns ingen ångerrätt för avtal om leverans av mat, drycker eller andra varor för hushållets nuvarande konsumtion, som levereras fysiskt till ditt hem, bostad eller arbetsplats, som en del av vår ordinarie leverans av varor. Varor på fafs.se som inte är för hushållets nuvarande konsumtion täcks av de allmänna reglerna om ångerrätt.
Reklamation
Om varan du fick inte lever upp till förväntningarna vill vi gärna kompensera dig. Kontakta oss på våran mail senast 48H efter leverans, men gärna så fort som möjligt i samband med leverans.
Leverans
Vi levererar hela dagen tisdagar och torsdagar, samt fredags eftermiddagar beroende på vart du bor!
Om du ska flytta kan du ändra din leveransadress från Ditt konto under “Leveransinformation”. Alternativet kommer inte att vara tillgängligt om du har skulder eller krediter på ditt konto, en leverans på väg eller en paus i dina beställningar. Vi kan också pausa det här alternativet vid tillfällen när vi samordnar ett stort antal leveranser, till exempel jul. I dessa fall kommer “Ditt konto” att hänvisa dig till att skicka ett meddelande till oss på.
Nej, det behöver du inte. Om du har specifika önskemål om var chauffören ska placera dina varor kan du lämna ett meddelande till chauffören genom att klicka på länkens i ditt leverans-SMS och ange informationen där.
Om du bor i ett flerfamiljshus men inte är hemma kan du ange din portkod så att chauffören kan leverera dina varor utanför din dörr. Har du angett ett telefonnummer när du gjorde din beställning kommer chauffören att försöka ringa dig.
Om chauffören inte kan leverera dina varor kan en ny leverans bokas till senare under dagen eller dagen därpå.
Kontakta oss på support@fafs.se eller tel. +46 76 007 56 07.
Under leveransdagarna kan vi kontaktas fram till kl.20.00 på telefon – om du behöver kontakta oss senare på kvällen så skicka gärna ett mejl som vi följer upp nästa morgon.
Meddela oss redan vid mottagandet, senast 3 dagar efter leverans, men gärna så fort som möjligt i samband med leverans.
Ta gärna några bilder av produkterna samt etiketten på sidan av lådan och beskriv problemet och hur mycket av lådan det omfattar. Skicka ditt mail till support@fafs.se med rubriken “Reklamation” och bilderna.
Vi hör av oss så snart som möjligt och hittar en lösning tillsammans – vi strävar efter att svara inom 48 timmar.
Ja, om ditt postnummer finns tillgängligt på vår hemsida. Detta kan du kontrollera i vår sökmotor över tillgängliga postnummer. Om vi levererar till ditt fritidshus anger du bara den adressen som leveransadress.
Ekologiskt
Flertalet av våra produkter är ekologiska. Du känner igen dessa genom eko-certifieringen.
Ibland är det inte möjligt för alla bönder och odlare att gå den ekologiska vägen med alla dess ramverk, krav och kostnader. Men det innebär inte att deras produkter är sämre, bara att de använder olika knep och metoder i sin odling. Innehållet kan variera beroende på säsong och tillgång. Självfallet kan man komplettera med fria val ur vårt tilläggssortiment.
Våra icke-ekologiska produkter och är utvalda utifrån hög kvalitet och gårdens värden. Råvarorna och produkterna är naturligt odlade i den omfattning det är möjligt. De är inte ytbehandlade eller mognade genom artificiella mognadsprocesser, och vi testar produkterna för bekämpningsmedel innan skörd för att säkerställa att de inte innehåller några kemiska bekämpningsmedel.
Vi väljer främst efter säsong, lokalt, närodlat, svenskt. ekologiskt, KRAV, Svenskt Sigill.
Skillnaden mellan våra ekologiska varor och våra icke ekologiska varor är huruvida de kommer från en odlare med eko-certifiering eller inte.
Certifieringen är en försäkran till dig som konsument om att inga kemiska bekämpningsmedel har använts. För en odlare som inte har eko-certifiering kan det bero på att denne behövt akutbehandla ett specifikt problem där naturliga metoder inte kunnat råda bot på problemet och odlaren riskerar att mista hela sin skörd.
Det kan även bero på att odlaren inte haft råd att betala för en eko-certifiering men använder sig av naturliga metoder. Skillnaden för dig som konsument är alltså att eko-certifieringen ger dig en garanti på att produkten är ekologisk.
Vi väljer främst efter säsong, lokalt, närodlat, svenskt. ekologiskt, KRAV, Svenskt Sigill.
Vi eftersträvar att främst leverera lokala svenska råvaror och förädlade råvaror under deras naturliga säsong. Sedan gräver vi oss utåt i landet och finner underbara odlare och producenter. Sedan är vissa delikatesser och råvaror helt oslagbara från runt medelhavet samt sydamerika som vi använder i vår produktion samt till försäljning i shoppen. Exempelvis är dem bästa och mest saftigaste apelsinerna för våra nypressade apelsinjuice från Spanien och Brasilien.
Vi letar hela tiden efter lokala specialiteter från främst Sverige och Europa, så att vi under året ska kunna erbjuda spännande nyheter i vårt sortiment. Maila gärna in era tips och önskemål till oss här på Farmers & Friends.
Kundservice och kontakt
Har du ris eller ros eller förslag på förändringar?
Hör gärna av dig!
Du kan mejla oss på support @ farmersfriends se
Vi är tacksamma för dina åsikter!
Vänligen,
Farmers & Friends.